Hoe zal uw online aanwezigheid eruit zien in 2019?

Home » Blog » Hoe zal uw online aanwezigheid eruit zien in 2019?


Geplaats op 28 december 2018 in Sociale Media
Facebook voor uw bedrijf in 2019? - Dreamphase Sociale Media

Zal Facebook in 2019 nog resultaten opbrengen voor uw bedrijf? Of wordt Facebook meer en meer overbodig? Wij bij Dreamphase denken beide! Laten we samen kijken hoe jouw online aanwezigheid in 2019 er kan uit zien.

Piekperiode van Facebook

Als we kijken naar de evolutie die Facebook heeft gekend kunnen we zeggen dat het zijn piekperiode reeds gepasseerd is. Enkele jaren terug was iedereen voortduren op Facebook aanwezig, plaatsten ze allemaal veel meer foto’s of updates, enz. Nu is dit al een pak minder. Er zijn nu veel meer andere social media apps ter beschikking met een specifieker doel dan Facebook.

Vroeger plaatsten mensen hun eigen gekookte gerechten of hun nieuwe outfit op Facebook, nu doen ze dit op Instagram. Er werden ook veel status updates gegeven op Facebook over wat ze gedaan hebben of hoe mensen zich voelen, nu doen mensen dit via Twitter.

Update plaatsen op sociale media

Zelfstandigen gebruikten Facebook echter iets later dan deze piekperiode (toch in ons kleine Belgenlandje) en hebben deze Facebook piekperiode net meegemaakt of net gemist. Ik zelf heb deze periode ook gemist (ik was amper 14 jaar en toen was Facebook nog niet voor kinderen bedoeld).

Waarschijnlijk begin je nu te zien waarom Facebook volgens ons meer en meer overbodig zal worden. Het heeft nog steeds zijn nut om algemene informatie over uw zaak makkelijk ter beschikking stellen, maar indien je niet gebruik maakt van andere sociale media platforms die bij uw zaak passen om uw online aanwezigheid te boosten, mist u veel potentiële klanten.

Waar heeft Facebook nog nut in de marketingwereld?

Waarom zal Facebook dan nog wel resultaten leveren in 2019? Simpel, door hun advertentieplatform! Als je een advertentie aanmaakt op Facebook komt deze (ook al heb je geen account) ook op Instagram getoond. Een groot voordeel (indien je hier werkt met een krachtige en bijpassende foto) omdat uw bereik enorm vergroot wordt. Heel veel mensen gebruiken Facebook uitsluitend nog voor hun Messenger dienst. Deze blijft (tot op heden) nog altijd gratis. Toch denk ik in de evolutie van deze app dat ook hier meer en meer advertenties in zullen verwerkt worden. Niet op zich op meer plaatsen in de app maar gewoon op opvallendere plaatsen. Nu is dit (volgens mij) nog redelijk subtiel maar dit kan in de toekomst zeker nog veranderen.

Hoe uw online aanwezigheid er kan uitzien in 2019

Tweede reden waarom Facebook relevant zal blijven is door het gebruiksgemak voor uw klanten om u te contacteren. De klant wilt een vraag stellen, dan zal deze uw pagina opzoeken en zo snel een bericht sturen. Dit kan uiteraard ook op Twitter maar de oudere generatie gebruikt dit platform niet. Zij zullen dus via Facebook nog blijven berichten sturen. Je kan dit ook via Twitter doen maar, indien u overzicht kan blijven houden, blijf je het best voor directe communicatie één platform gebruiken. Ook helpt het opnieuw uw online aanwezigheid te verbeteren aangezien het tot vandaag nog steeds een van de meest gebruikte social media platformen is. Er is veel dus nog steeds veel bereik.

Eén is geen!

Conclusie? Maak uw bedrijf bekend op verschillende social media platform, niet enkel en alleen maar op Facebook. U hoeft ook niet op ieder platform aanwezig te zijn. Dit zou te veel tijd kosten en is ook niet voor iedereen interessant. Een foodblogger bv. heeft minder baat bij een Facebook pagina en meer met Instagram. Het hangt dus echt af van wat u bedrijfsactiviteit.

Ziezo, mijn eerste blogbericht! Er volgen er zeker nog meer. Graag wil ik afsluiten met wat jullie hiervan denken? Heeft u zelf al de stap gemaakt om gebruik te maken van andere sociale media platforms? Laat het mij weten door mij te contacteren, ik ben benieuwd!

Dreamphase staat voor je klaar!

Geen idee hoe sociale media in elkaar zit? Of wil je graag weten wat sociale media voor jouw bedrijf kan betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Samen versterken wij jouw online aanwezigheid!

Ons favoriete Facebook pagina die van Coolblue. Zij doen namelijk (bijna) alles goed!

Meer info over hoe Instagram (het opkomende sociale media platform) er in 2019 kan uitzien voor jou? Dan hebben we dit artikel voor jou om te lezen.