Instagram Trends in 2019 en hoe jij ze kan gebruiken!

Home » Blog » Instagram Trends in 2019 en hoe jij ze kan gebruiken!


Geplaats op 3 januari 2019 in Sociale Media
Instagram Trends in 2019 en hoe jij ze kan gebruiken! - Dreamphase Webdesign in Kortrijk

Instagram blijft winnen in populariteit. Dit wil dus zeggen om jouw online aanwezigheid voor je bedrijf te versterken, dat Instagram dus interessanter wordt! Weten wat de Instagram trends in 2019 zullen zijn? Hier zijn er alvast enkele voor jullie opgelijst die zeker van pas zullen komen.

Storytime!

Van alle Instagram trends in 2019 zal deze het belangrijkste zijn. Om meer interactie met je publiek te halen zijn posts niet meer zo efficiënt. Instagram geeft prioriteit aan persoonlijke posts. Dit houdt in dat gebruikers eerder posts van vrienden zullen zien op hun feed dan jouw posts.

Wil je meer interactie met je klanten hebben, dan maak je beter gebruik van Instagram Stories. Nu denk je misschien aan wat je dan kan plaatsen in deze stories? Instagram blijft voortdurend de Stories functie upgraden. Er worden heel veel nieuwe functies toegevoegd.

Indien je dus meer interactie met je klanten wilt heb je nu in Stories de mogelijkheid om vragen te stellen aan je klanten waarop zij heel eenvoudig kunnen antwoorden! Wees creatief en gebruik dit in je voordeel. Sinds heel kort zijn er ook Countdowns bijgekomen. Hiermee kan je een aankondiging op voorhand al een beetje bekendmaken en de mensen doen verlangen naar de grote onthulling!

Instagram Stickers om interactie te hebben met je klanten - Dreamphase Webdesign Kortrijk
Instagram Stickers om interactie te hebben met je klanten – Dreamphase Webdesign Kortrijk

Influencers

Als je denkt aan Instagram komt waarschijnlijk het woord influencer ook in je gedachten tevoorschijn. Heel normaal. Instagram is een heel bekend kanaal voor influencers. Net zoals Instagram zelf veranderen influencers de manier waarop zij werken.

Eén van de Instagram trends in 2019 voor influencers is namelijk dat ze meer authentieker worden. Ze gaan vaker stories posten waar ze bijvoorbeeld zelf het product gaan kopen in de winkel, daarna testen, en als laatste dan ook hun persoonlijke mening meedelen. Het komt dus minder geforceerd over.

Ook worden vaker posts geplaatst over hoe hun echte dag er soms uit ziet. Heeft een influencer bijvoorbeeld een “bad hair day”? Vroeger zouden ze er nooit aan gedacht hebben om dan een post te plaatsen op Instagram. Echter in 2019 zullen ze vaker geneigd zijn om hier wel iets over te plaatsen om opnieuw meer authenticiteit te geven aan hun profiel.

Dit is eerder psychologisch aangezien mensen zich dan ook kunnen herkennen in de situatie van een bekende persoon. Ze voelen dan als het ware een soort van connectie.

Je verwacht dat influencers er altijd in de mooiste kleren op de mooiste locaties een foto plaatsen, hier doet Camille namelijk iets anders, het is een persoonlijke kwestie maar toch heeft ze besloten om dit te delen. Dit draagt bij aan extra authenticiteit aan haar profiel.

Camille Botten’s Instagram profiel: https://www.instagram.com/camsbotten/

Groter is niet altijd beter!

Een van de nieuwere instagram trends die in 2019 zeker nog meer zal toenemen is dat merken nu ook vaak gebruik zullen maken van Micro Influencers.

Dit zijn influencers die minder dan 100.000 volgers hebben. Nu, waarom willen bedrijven samen werken met kleinere accounts? Je ziet steeds vaker ook mensen met slechts enkele 1000 volgers die ook gesponsord zijn. Wat zijn hier dan de voordelen van?

De eerste, en zeker geen onbelangrijke, is dat het goedkoper is. Grotere influencers zijn bekend, hebben een groot bereik dus logisch gevolg is dat deze veel meer geld vragen.

Tweede reden is omdat ze vaak veel effectiever zijn! Studies van enkele sociale media expert bureau’s hebben ontdekt dat influencers met een kleiner volger aantal veel meer betrekking hebben dan grote influencer kanalen. Dus als een kleinere influencer een kortingscode aanbied voor een merk zullen zij meer mensen aan hebben gezet tot een aankoop met die code tegenover een grotere influencer.

Dark Social 😱

Je ziet, de Instagram trends in 2019 hebben één ding gemeen met elkaar. Alles wordt persoonlijker. Instagram Direct wordt steeds beter en beter om met elkaar te communiceren. Dit noemen we namelijk Dark Social. De reden hiervoor is omdat het privé is, links en posts die worden gedeeld in een Direct Message kunnen we niet volgen en anderen kunnen deze niet zien.

Verwacht in 2019 dat de Direct Message systeem in Instagram nog verder zal uitgebreid worden. Als een gebruiker antwoord via een DM op een van je posts of stories is het zeker dus aan te raden om hierop te antwoorden (en het liefst op een creatieve manier). Als deze creatief genoeg is zit de kans er misschien in dat een gebruiker deze spontaan zal delen met anderen.

En wat met de rest in 2019?

Daar hebben we reeds een artikel over geschreven over hoe sociale media in 2019 jullie kan helpen met je online aanwezigheid te versterken. Je zult ook merken dat we in dit artikel niet echt over Instagram TV hebben gepraat. De reden is simpel, we hebben zelf geen echt idee hoe de toekomst voor IGTV eruit ziet. Het kan uit de app beetje bij beetje verdwijnen of het kan ook meer updates krijgen waardoor er wel meer gebruik van worden gemaakt. Only time will tell…!